Codzienne sposoby radzenia sobie z nadciśnieniem

Nadciśnienie tętnicze to choroba, nad którą można panować dzięki zmianie trybu życia, dobrej kontroli i stosowaniu się do zaleceń lekarza.

Zmień swoje nawyki

Możesz w ogromnym stopniu przyczynić się do zmniejszenia wysokiego ciśnienia tętniczego przez samą zmianę swoich nawyków¹. Najważniejsze zmiany, jakie możesz wprowadzić:

Podejmij regularną aktywność fizyczną

Regularna aktywność fizyczna stanowi istotny element leczenia nadciśnienia tętniczego. Oczywiście należy skonsultować z lekarzem najlepszy rodzaj aktywności fizycznej w zależności od profilu pacjenta. Czasem może zaistnieć konieczność przeprowadzenia badań. Aktywność fizyczna jest bardzo ważna dla serca i układu krążenia. Zazwyczaj zaleca się 30 minut aktywności fizycznej dziennie przez co najmniej 5 dni w tygodniu².

30

min./doba

Uzyskaj indywidualne porady dotyczące aktywności fizycznej:

Postaraj się schudnąć

U osób z nadwagą występuje podwyższone ryzyko chorób układu krążenia, cukrzycy i wysokiego ciśnienia tętniczego. Dlatego każda osoba z nadciśnieniem powinna starać się osiągnąć optymalną wagę ciała. Utrata wagi poprawia skuteczność leczenia nadciśnienia.

Istnieje wzór, który pomaga obliczyć zalecaną masę ciała w zależności od wzrostu. Służy on do obliczania wskaźnika masy ciała (BMI). Wystarczy podzielić masę ciała w kilogramach przez wzrost w metrach podniesiony do kwadratu. Idealna wartość wskaźnika BMI wynosi od 18,5 do 25 kg/m².

Zmień dietę na lepsze

Do kluczowych elementów skutecznego leczenia nadciśnienia tętniczego należy również zdrowa i zbilansowana dieta. Nawyki żywieniowe można zmienić w łatwy sposób, przestrzegając następujących czterech zaleceń¹:

1 – Jedz co najmniej 5 porcji owoców i warzyw dziennie (300–400 g)

2 – Ogranicz spożycie tłuszczów i olejów (zwłaszcza tłuszczów zwierzęcych, oleju palmowego)

3 – Ogranicz spożycie soli

4 – Jedz więcej tłustych ryb (takich jak łosoś, sardynki lub makrela), 2–3 razy w tygodniu

Aby uzyskać przepisy i porady dotyczące żywienia:

Zrelaksuj się

Musisz się nauczyć, jak sobie radzić ze stresem! Stres może czasem podnosić ciśnienie tętnicze i częstość akcji serca. Ponadto może sprzyjać zachowaniom zwiększającym ciśnienie krwi (na przykład złemu odżywianiu, rezygnacji z aktywności fizycznej, paleniu lub spożywaniu większych ilości alkoholu niż zwykle). W zredukowaniu stresu mogą Ci pomóc odprężające zajęcia, takie jak joga lub tai chi, a dzięki prostym wskazówkom możesz lepiej sobie radzić ze stresem na co dzień.

Aby zapoznać się z ćwiczeniami relaksacyjnymi i uzyskać wskazówki,

Regularna kontrola

Monitorowanie ciśnienia krwi w domu jest bardzo ważne i może współdecydować o skuteczności leczenia.

Istnieją narzędzia pomagające w monitorowaniu ciśnienia:

JAK SIĘ CHRONIĆ?

Codzienne przyjmowanie leków na obniżenie ciśnienia ma ogromne znaczenie dla kontroli ciśnienia krwi i długotrwałej ochrony układu krążenia. Ale zdarza się, że zapominamy o lekach. Podobnie jak mycie zębów, przyjmowanie leków obniżających ciśnienie może stać się elementem Twojej codziennej rutyny. Pamiętaj przy tym, że nadciśnienie to „cicha choroba” – jeśli nie czujesz żadnej różnicy, to nie znaczy, że można przerwać leczenie!

Aby pamiętać o przyjmowaniu leków, ustaw sobie przypomnienia w aplikacji MyBP Control

HISTORIA MARCII – 55 LAT